Cztery razy w ciągu roku wypuszczamy na rynek nasze Raporty Płacowe. W edycji Lipiec 2024 w badaniu wzięło udział aż 1519 Uczestników! Dzięki tak dużej próbie nasi Klienci mają pewność, że prezentowane przez nas dane odpowiadają rzeczywistym płacom. W tej edycji przygotowaliśmy aż 56 Raportów! Nowością jest Raport dla sektora handlu, o którym opowiemy parę słów.
Charakterystyka sektora handlu
Nim jednak przejdziemy do samego Raportu, warto na początku dowiedzieć się więcej o sektorze handlu w Polsce. Zdecydowanie jest on jednym z kluczowych elementów polskiej gospodarki. Obejmuje bardzo szeroki zakres działalności związanych z wymianą towarów i usług między producentami a konsumentami.
Handel może być detaliczny. Jest on wtedy bezpośrednio prowadzony z konsumentem końcowym. Przykładem mogą tu być sklepy spożywcze, odzieżowe, sklepy z elektroniką i wiele innych. Do czynienia mamy również z handlem hurtowym, kiedy to sprzedaż występuje w dużych ilościach i prowadzona jest z jednej firmy do drugiej (która potem może sprzedawać produkty detalicznie). W Polsce mamy również ogromny rynek e-commerce. Rośnie on bardzo szybko – ale nie ma się czemu dziwić, patrząc na to, jaką popularnością cieszą się zakupy w sieci.
Omawiany dziś sektor charakteryzuje się dużą dynamiką i zmiennością. Wynika to z szybko zmieniających się preferencji konsumentów, postępu technologicznego oraz globalizacji. Jest to rynek, gdzie rywalizacja między firmami jest intensywna, a to zmusza przedsiębiorstwa do ciągłego doskonalenia swojej oferty. Dodatkowo wiele produktów sprzedaje się sezonowo. Wymusza to więc na przedsiębiorstwach elastycznego podejścia do zarządzania zapasami i ludźmi. W końcu również i tutaj technologia ma ogromne znaczenie. Czy to w przypadku systemów zarządzania magazynami (WMS), rozwiązań e-commerce, czy też analityki danych (która może usprawnić procesy).
Raport Płacowy dla sektora handlu
W naszym Raporcie Płacowym dla handlu skupiamy się głównie na firmach związanych z obrotem towarami i produktami. W tej edycji badania wzięło udział aż 308 Uczestników, którzy podzielili się z nami danymi na temat wynagrodzeń ich pracowników. Raport ten jest nowością. Stworzyliśmy go w odpowiedzi na potrzeby, które zgłaszali nasi Klienci. A chcieli oni móc porównywać swoją siatkę płac do tych firm, które jak najbardziej odpowiadały ich działalności. Bazując na zbieranych przez nas danych wiemy, że płaca na tym samym stanowisku, ale w innej branży, może znacząco się różnić. Kiedy więc chcemy podejmować na podstawie Raportu Płacowego przemyślane decyzje i opierać na nich naszą siatkę płac, warto jest skorzystać z dedykowanego zestawienia.
Sprawdźmy jak wygląda to na przykładzie stanowiska dot. obsługi klient w sektorach produkcji, handlu i usług.
Jak widzimy na powyższym wykresie Specjalista ds. obsługi klienta na najwyższe wynagrodzenie może liczyć w sektorze produkcji, a na najniższe w sektorze usług. Różnica jest znacząca i wynosi ponad 1400 zł brutto. Jeżeli więc chcemy pozostać konkurencyjni jako pracodawca, ważne abyśmy śledzili na bieżąco to, co dzieje się w kwestii wynagrodzeń w sektorze, w którym działamy, ale także w pozostałych.
Dowiedz się więcej o Raportach Płacowych!
Polityka wynagrodzeń ma ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Stworzona na podstawie błędnych danych sprawi, że nie będziemy w stanie zatrudnić dobrych ludzi, a nasi pracownicy będą od nas odchodzić (w przypadku ustalenia wynagrodzeń na niższym niż rynkowym poziomie). Kiedy natomiast nieprzystosowane do nas dane będą wyższe niż średnie wynagrodzenia… to pracowników znajdziemy, ale nasz budżet firmowy może mocno ucierpieć. Z tego też powodu zawsze powinniśmy zastanowić się, który Raport Płacowy jest dla nas odpowiedni.
Dlatego też zachęcamy, aby umówić się z nami na spotkanie indywidualne lub zapisać się na nadchodzący webinar dot. podwyżek w 2024 i 2025 roku.