Firmy motoryzacyjne od lat mają silną pozycję na rynku pracy i oferują wynagrodzenia konkurencyjne w porównaniu do innych branż. Jednak w ostatnich latach, podobnie jak większość przedsiębiorstw, mierzyły się z wieloma wyzwaniami. Najpierw były to pandemia i wywołany nią kryzys na rynku części motoryzacyjnych. Następnie wojna w Ukrainie, a potem zapowiadane spowolnienie gospodarcze, rosnące ceny energii i przybierająca na sile inflacja oraz presja pracowników dotycząca wzrostu wynagrodzeń. Z drugiej strony płyną do nas pozytywne wiadomości o nowych inwestycjach, co z kolei może prowadzić do większej rywalizacji o pracownika na rynkach lokalnych. Czy wydarzenia ostatnich lat wpłynęły na stawki pracowników firm motoryzacyjnych? Czy nadal są one konkurencyjne? Spróbujemy dziś odpowiedzieć na pytania.
Czy branża motoryzacyjna płaci więcej?
Dane dotyczące wynagrodzeń w firmach automotive zbieramy od lat i 4 razy w roku prezentujemy w Raporcie Płacowym dla branży motoryzacyjnej. Raport z edycji kwietniowej powstał na podstawie informacji z działów personalnych 164 Uczestników badania. W oparciu o te dane przygotowaliśmy zestawienie procentowej różnicy w wysokości wynagrodzeń dla poszczególnych ścieżek w branży moto względem danych pochodzących od wszystkich branż. Podane wartości dotyczą mediany miesięcznej płacy całkowitej brutto.
Jak można zauważyć, w przypadku każdej ścieżki stawki w branży motoryzacyjnej są wyższe. Szczególnie dużą różnicę widać w ścieżkach: Kierownika oraz Specjalisty. Może to wynikać przede wszystkim z faktu, że niełatwo jest pozyskać z rynku wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Z kolei niewielka różnica w przypadku stanowisk robotniczych z jednej strony może być efektem działań podjętych przez przedsiębiorców z innych branż, którzy zdecydowali się na podniesienie wynagrodzeń tej części pracowników, aby tym samym nieco „dogonić” konkurencję. Nie bez znaczenia był tu też zapewne wzrost pensji minimalnej, który w dużej mierze dotyczył właśnie pracowników blue collar. Z drugiej strony – należy pamiętać, że przedstawione dane dotyczą płacy całkowitej, więc nie wykluczamy, że część firmy z branży automotive zdecydowała się na obniżenie części zmiennej wynagrodzenia, aby w ten sposób radzić sobie z trudnościami na rynku.
Sprawdźmy teraz, jak te różnice wyglądają w przypadku trzech stanowisk typowych dla firm z branży: Mechanika, Inżyniera procesu/Technologa produkcji i Kierownika ds. produkcji.
Dane przedstawione na wykresie w przypadku każdego ze stanowisk dotyczą mediany płacy całkowitej dla wszystkich pojawiających się w Raporcie poziomów. Podobnie jak we wcześniejszym zestawieniu, również tutaj widzimy, że największa różnica pojawia się przy stanowisku Kierownika ds. produkcji, a najmniejsza – Mechanika. Oczywiście stawki te i różnice między nimi będą wyglądać nieco inaczej, gdy będziemy patrzeć np. na konkretne poziomy lub Raporty regionalne i mikroregionalne. Niemniej możemy stwierdzić, że branża moto wciąż płaci dobrze, mimo że od kilku lat mierzy się z wieloma niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi.
Jakie podwyżki przyznają firmy motoryzacyjne?
W ubiegłym roku wśród Uczestników naszego badania obserwowaliśmy pewną ostrożność w podejmowaniu decyzji co do wysokości podwyżek. Jednocześnie Klienci z niecierpliwością oczekiwali na dane rynkowe, aby sprawdzić, na jakie podwyżki zdecydowała się konkurencja. Dane prezentowane w każdej kolejnej edycji Analizy Podwyżek zmieniały się dynamicznie i wielokrotnie już wspominaliśmy o tym na blogu. Nieco więcej o podwyżkach w 2022 roku można przeczytać tutaj.
Podobnie sytuacja wyglądała w branży motoryzacyjnej. Pierwsze prognozy dotyczące 2022 roku wskazywały, że podwyżki systemowe w branży wyniosą 5,1%, a ostatecznie na koniec roku okazało się, że wzrosły one do 6,9% i były o 0,7 punktu procentowego niższe od podwyżek we wszystkich branżach. Ta niewielka różnica może wskazywać, że pomimo trudnej sytuacji, zarówno firmy motoryzacyjne, jak i te działające w innych branżach, wciąż decydują się stopniowo zwiększać wynagrodzenie oraz inwestować w pracowników.
Natomiast jeśli chodzi o plany podwyżkowe na 2023 rok – pierwsze prognozy, które przedstawiliśmy w styczniu, wskazywały, że Uczestnicy badania z branży moto planują podwyżki systemowe na poziomie 8,2%, a w przypadku wszystkich Uczestników było to 8,8%. Te wstępne przewidywania wskazywałyby zatem na utrzymanie zeszłorocznego trendu nieco niższych podwyżek w branży. Czy tak rzeczywiście będzie? Jak podkreśla Diana Biel, starszy specjalista ds. rozwoju biznesu:
„Firmy bardzo zachowawczo podchodzą do planów na 2023 rok. Docierają do nas głosy niepewności co do sytuacji na rynku. Obecnie największe obawy budzi wzrost cen surowców i energii, co w połączeniu ze spadkiem liczby zamówień może zaważyć na rentowności przedsiębiorstw w branży. Możliwe są także ograniczenia w liczbie prowadzonych rekrutacji i zwolnienia pracowników”.
Dlatego jak zawsze będziemy na bieżąco śledzić sytuację. Najbardziej aktualne dane dotyczące podwyżek pojawią już w lipcu, a wraz z nimi ukaże się też najnowszy Raport Płacowy dla branży motoryzacyjnej.
Jeśli temat wydaje się ciekawy – zachęcamy do kontaktu. 😊
tel. +48 885 300 029
mail [email protected]