Wielu obcokrajowców przyjeżdżających do Polski jest zaskoczonych, jak łatwo jest się porozumieć w naszym kraju w języku angielskim. Nie da się ukryć, że znaczna część naszego społeczeństwa (szczególnie ta młodsza) zna ten język na komunikatywnych poziomie. Chętnie uczymy się języków obcych – są wyrazem pasji, dzięki nim podróże stają się łatwiejsze i dodatkowo umożliwiają otrzymanie wyższego wynagrodzenia.
Jakie języki warto znać?
Można powiedzieć, że angielski to drugi język w Polsce. Jego znajomość wymagana jest w wielu ofertach pracy i traktowana jest jako jeden z podstawowych warunków. Obecnie brak znajomości tego języka skreśla z możliwości podjęcia pracy w wielu firmach. Najczęściej znajomość języka obcego służyć ma do komunikacji z klientem lub wewnątrz organizacji.
W przypadku innych języków europejskich (np. niemiecki, francuski, włoski, rosyjski) mówić możemy o bardziej niszowym rynku. Popyt jednak na te kompetencje istnieje – czy to w sektorze SSC/BPO, czy też np. w firmach transportowych. A co z językami mniej popularnymi takimi jak np. rumuński, węgierski, chiński, koreański czy arabski? Kiedyś mówiono, że znajomość jednego z nich, to furtka do olbrzymiej kariery. I tak też może się wydarzyć – musimy jednak mieć na uwadze, że o ile takie oferty pracy pojawiają się, o tyle najczęściej pochodzą one z sektora usług wspólnych, obsługi klienta lub tłumaczeń. Kandydatów biegle mówiących w tych języka nie jest jednak wielu. Dzięki temu ich oczekiwania finansowe mogą być wyższe. Co ciekawe, aby wejść do sektora SSC/BPO, nie zawsze potrzebna jest specjalistyczna wiedza (np. z finansów) – wystarczy sama znajomość poszukiwanego języka, a całej reszty nauczy zatrudniająca organizacja. Znajomość pożądanego języka jest tu nadrzędna.
Nasze badania dotyczące zależności pomiędzy zarobkami a umiejętnościami językowymi
O komentarz w sprawie korelacji kariery, a znajomości języków poprosiliśmy Agnieszkę Hetmańczyk, która pełni rolę Starszego Konsultanta oraz opiekuna małopolski i branży SSC/BPO w naszej organizacji: „Nie od dziś wiadomo, że na znajomości języków można oprzeć swoją karierę zawodową, a także zarabiać więcej od osób nieposiadających tych umiejętności. Kompetencje te najczęściej są wykorzystywane w firmach z branży SSC/BPO, które na co dzień dostarczają usługi Klientom międzynarodowym. I tutaj pojawia się pytanie – jak wynagradzać za znajomość języków, tak by kandydaci i pracownicy byli zadowoleni, a jednocześnie budżet organizacji był na odpowiednim poziomie? Odpowiadając na potrzeby Firm, z którymi współpracujemy, już po raz czwarty poszerzymy Raport dla Centrów Usług Wspólnych o dane dotyczące wynagradzania za znajomość poszczególnych języków obcych. Temat mocno na czasie – jeśli również dla Państwa, zapraszam do kontaktu. Chętnie odpowiem na ewentualne pytania.”
Wspomniany przez Agnieszkę raport jest już kolejną edycją analizy pod tytułem: „Języki obce a wynagrodzenia w SSC/BPO”. Wsłuchujemy się w słowa naszych Klientów, dlatego zgodnie z ich sugestią wyniki będą dostępne już w lipcu 2021. W trzeciej edycji uczestniczyły 53 firmy (wśród nich: Alexander Mann Solutions Poland, Heineken Global Shared Services, Upm-Kymmene).
Jeśli temat jest ciekawy, zadzwoń lub napisz! 885 300 021 [email protected]