Czy słyszałeś o wartościowaniu stanowisk? Jeśli nie, to pewnie nie wiesz też, czemu warto wdrożyć to działanie w Twojej organizacji. Dlatego dziś przychodzimy z pomocą i odpowiemy na te pytania.

Czym jest wartościowanie stanowisk?

Na wstępie musimy oczywiście wyjaśnić, czym wartościowanie stanowisk jest. Polega ono na obiektywnej ocenie i porównaniu różnych ról w organizacji pod kątem ich wpływu na biznes, odpowiedzialności, wymaganych kompetencji oraz warunków pracy. Dzięki temu ustalamy, które stanowiska są kluczowe dla firmy i tworzymy przejrzystą oraz sprawiedliwą strukturę wynagrodzeń. Przyjrzyjmy się jednak bliżej powodom dla których warto zwartościować stanowiska w naszym przedsiębiorstwie.

1. Pozwala poukładać strukturę organizacji i lepiej zaplanować procesy rekrutacji  

Wartościowanie stanowisk to pierwszy krok do uporządkowania chaosu w strukturze organizacyjnej. Dzięki niemu zyskasz jasny obraz, które stanowiska są kluczowe dla rozwoju firmy, a które mogą wymagać reorganizacji. To z kolei pozwoli Ci lepiej zaplanować procesy rekrutacyjne. Zamiast zatrudniać „na oślep”, wiesz dokładnie, jakie kompetencje są potrzebne na danym stanowisku i jaką rolę ma ta osoba pełnić w organizacji. Takie działanie z kolei oszczędza czas i zmniejsza ryzyko nietrafionych decyzji przy zatrudnieniu. 

2. Wspiera w planowaniu ścieżek kariery oraz pozwala zarządzać awansami  

Czy Twoi pracownicy wiedzą, jak mogą rozwijać się w Twojej firmie? Omawiany dziś proces daje im tę klarowność. Dzięki niemu możesz bowiem stworzyć przejrzyste ścieżki kariery dla Twoich ludzi. Pozwoli Ci to również na sprawiedliwe zarządzanie awansami. Decyzje przestaną być bowiem podejmowane na podstawie subiektywnych ocen. Zamiast tego będziecie mieć obiektywne kryteria świadczące o gotowości na awans.

3. Pozwala lepiej zarządzać kosztami, planować budżet i podejmować decyzje o podwyżkach  

Wartościowanie stanowisk może stanowić duże wsparcie również w zakresie finansów firmy. Dzięki niemu wiesz, które stanowiska generują największą wartość dla firmy, ile powinny kosztować i w które najlepiej jest zainwestować. To pozwoli Ci odpowiednio planować budżet i podejmować świadome decyzje o podwyżkach. Zamiast działać „na wyczucie”, masz solidne dane, które pokazują, gdzie lokować środki, aby osiągnąć najlepsze rezultaty.  

4. Pozwala na adekwatne porównanie się do konkurencji  

Czy wiesz, jak wynagrodzenia w Twojej organizacji wypadają na tle konkurencji? Jest to jedna z ważniejszych danych – oferując zbyt niskie zarobki, może się okazać, że ludzie zaczną od Ciebie odchodzić. Dzięki wartościowaniu stanowisk wiesz, jak je porównywać z konkurencją. Nie zawsze przecież mają one takie same nazwy! Tymczasem porównując się do innych stanowisk, uzyskasz złe dane, które zaszkodzą Twojej polityce płacowej i przełożyć się mogą na wyższą rotację ludzi.

5. Pozwala sprawiedliwie i w przejrzysty sposób wynagradzać pracowników  

Wartościowanie stanowisk umożliwia wprowadzenie przejrzystych i obiektywnych kryteriów wynagradzania. Pracownicy wiedzą więc, że ich pensja jest uzależniona od realnej wartości ich stanowiska, a nie od przypadku czy subiektywnych decyzji. To natomiast buduje zaufanie do organizacji. Jest to również kluczowy argument w kontekście dyrektywy unijnej dotyczącej likwidacji luki płacowej między kobietami i mężczyznami. Państwa członkowskie mają bowiem czas na opracowanie szczegółowych wytycznych zgodnie z prawem lokalnym do czerwca 2026 a pierwsze raporty będzie trzeba złożyć do czerwca 2027 roku. Aby było to możliwe należy wykonać pierwszy krok jakim jest właśnie wartościowanie.

6. Wpływa na motywację pracowników, którzy wiedzą, że firma ma poukładaną strukturę stanowisk  

Pracownicy chcą wiedzieć, że ich praca ma sens i że są doceniani. Wartościowanie stanowisk pokazuje im, jak ich rola wpisuje się w całą strukturę organizacji i jaką wartość wnosi. To może przełożyć się na wzrost ich zaangażowania i motywuje do rozwoju. Widzą, że firma ma przejrzyste zasady wynagradzania i awansowania – czują się zatem bezpieczniej i chętniej angażują w swoje obowiązki.  

7. Pozwala na utrzymanie talentów w organizacji  

Dobrzy specjaliści chcą pracować w firmach, które odpowiednio ich wynagradzają. I właśnie to możesz osiągnąć dzięki wartościowaniu stanowisk. Możesz bowiem sprawiedliwie i zgodnie z wartością człowieka dla organizacji, opłacać jego pracę. Pamiętaj, że kiedy pracownicy widzą, że ich pensja jest adekwatna do ich wkładu, są wtedy bardziej lojalni i mniej skłonni do szukania nowych miejsc zatrudnienia.

8. Pozwala trafnie porównywać się do rynku i jest nieodłączną częścią korzystania z Raportów Płacowych

Wartościowanie stanowisk to podstawa do korzystania z narzędzi takich jak Raporty Płacowe. Umożliwiają bowiem porównywanie oferowanych u Ciebie wynagrodzeń z rynkowymi benchmarkami. Możesz więc upewnić się, że nie odstajesz od konkurencji, co natomiast pozwala Ci… przyciągać do organizacji najlepszych specjalistów!

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Porozmawiać o tym jak wartościowanie może pomóc konkretnie w Twojej organizacji?

Kliknij i umów się na konsultację z naszym specjalistą ds. rozwoju biznesu: