Wraz z rozwojem rynku pracy, zmienia się część profesji, które na nim funkcjonują. Rynek pracy jako żywy organizm reaguje na potrzeby sytuacji społeczno-politycznej czy ekonomicznej kraju. Część zawodów odchodzi powoli w zapomnienie, część powraca do łask, a temu wszystkiemu towarzyszy proces powstawania zupełnie nowych profesji. Jeszcze kilka lat temu na rynku pracy nikt nie słyszał o zawodzie asystenta rodziny, menedżera sądowego czy specjalisty ds. e-commerce.

 

Coraz popularniejszy staje się zwłaszcza ten wymieniony jako ostatni. Jak powszechnie wiadomo, handel internetowy rośnie w siłę z roku na rok. W Polsce osiąga przyrosty wartości rzędu 20-30% rokrocznie. Z tego powodu tak ważne jest, by znać regulacje prawne dotyczące handlu w Internecie, a także metody skutecznego realizowania e-sprzedaży i e-marketingu. Ma to przełożenie na oferty pracy, które można znaleźć na wszystkich portalach dla osób szukających pracy. Przeglądając rozmaite oferty można zauważyć pewną powtarzalność wymagań dla kandydatów na stanowisko specjalisty e-commerce.

 

Podstawowym kryterium jest znajomość języka obcego. Najczęściej jest to język angielski. Jest to warunek konieczny z tego względu, że większość programów komputerowych czy też języków programowania opiera się właśnie na nim. Mimowolnie wywołaliśmy do tablicy kolejne ważne punkty w tej wyliczance, czyli podstawowa znajomość języków programowania (najczęściej PHP, MySQL) czy programów komputerowych. Jeśli chodzi o te drugie, to zwykle są to programy graficzne lub narzędzia Google i tym podobne (np. Google Analytics, czyli narzędzie służące do pomiaru wielkości sprzedaży, konwersji, ale też bieżącego pomiaru ruchu na stronie www). Cechą, która wyróżnia kandydatów na to stanowisko jest też analityczny umysł, który pozwala przetworzyć dostępne dane i na ich podstawie ocenić dotychczasowe wyniki i wyciągnąć wartościowe wnioski na przyszłość.

 

Porównajmy treści ogłoszeń z ofertami pracy do kwalifikacji, które są faktycznie wymagane przez pracodawców, których źródłem jest Raport Płacowy AG TEST HR. 93% badanych Specjalistów ds. e-commerce nie zostałoby zatrudnionych, gdyby nie miało wykształcenia minimum wyższego, a wymagane doświadczenie na podobnym stanowisku to około 1,5-2 lata. Sprawdza się kwestia znajomości języków obcych, gdyż od 86% badanych wymagana jest znajomość języka angielskiego. Jak więc prezentują się zarobki brutto na tym stanowisku w Kompleksowym Raporcie Płacowym? Mediana zarobków to 4675 zł, a średnie zarobki wynoszą 5263 zł. Górny kwartyl to 5895 zł, co oznacza, że 75% badanych na tym stanowisku zarabia mniej niż ta kwota, a 25% zarabia więcej. Jeśli chodzi o dolny kwartyl (4045 zł) to interpretacja jest analogiczna. 25% zarabia mniej niż ta kwota, a 75% zarabia więcej. Dane te przedstawione zostały na poniższym wykresie.

 

Źródło: Kompleksowy Raport Płacowy, Jesień 2014