Czy zastawiałeś się kiedyś jaka jest fachowa nazwa na produkty, które najczęściej używasz? Mówimy tutaj o napojach, słodyczach, kosmetykach, wyrobach tytoniowych, środkach czystości, alkoholach, lekach dostępnych bez recepty i wielu innych. Ich nazwa to Fast Moving Consumer Goods – w skrócie FMCG. Na pewno ta określenie obiło Ci się o uszy. W Polsce korzystamy również z nazwy dobra szybkozbywalne lub produkty pierwszej potrzeby. Największe firmy FMCG to Nestle, Procter & Gamble, PepsiCo, Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Heineken, Danone. Jest to duża branża, w której możemy mówić o wielkich pieniądzach – w 2016 roku Nestle zanotowało prawie 91 mld dolarów przychodów!
FMCG to nie tylko produkcja
Nim produkt po który sięgasz trafi na półkę, przejdzie długą drogę. Musi zostać zaprojektowany, wyprodukowany oraz odpowiednio rozreklamowany, tak byś nie miał wątpliwości, że jest to produkt, którego szukasz. Branża FMCG oparta jest na produktach szybkozbywalnych, jednak sam proces ich dostarczenia jest skomplikowany i angażuje więcej obszarów, niż tylko produkcję.
Rola marketingu w branży FMCG
Mówiąc o branży produktów szybkozbywalnych, musimy pamiętać, że w jej ramy wpisują się nie tylko działania produkcyjne. W tej branży zawiera się również wszystko to, co wpływa na sprzedaż produktów pierwszej potrzeby. Aby konsument chciał kupić produkt, musi zostać do tego odpowiednio zachęcony – tutaj właśnie zaczyna się rola marketingu. Na działania marketingowe składają się m.in. badania rynku, badania zachowań konsumenckich, tworzenie materiałów promocyjnych (tj. reklamy), budowanie świadomości marki. Ciekawostką jest fakt, że nawet umieszczenie produktu w odpowiednim miejscu w sklepie, jest działaniem marketingowym.
Raport płacowy z branży FMCG
Jako firma, której głównym obszarem działalności jest tworzenie raportów płacowych, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się wynagrodzeniom oferowanym w tej ciekawej branży. W naszym badaniu uczestniczyło 98 firm FMCG. Przebadaliśmy 190 unikatowych stanowisk. Zebrane dane zaprezentowaliśmy w 24 podziałach: wszystkie firmy, rodzaj kapitału, wielkość zatrudnienia, obrót, sektor, region, itd. Dane opracowaliśmy dla 13 województw: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.
Czy raporty z branży FMCG, które sporządzamy, są popularne? Na to pytanie odpowie nasz ekspert – Martyna Ratusznik: „Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie Raportem Płacowym dla firm z branży FMCG. W obliczu zachowań konsumenckich pokolenia Y, a także szeroko komentowanego rynku pracownika, nie powinno nas to szczególnie dziwić. W Raporcie Płacowym Branży FMCG największą grupę Uczestników stanowią firmy spożywcze oraz kosmetyczne. To właśnie one przyciągają swoją marką kolejne przedsiębiorstwa do badania, dzięki czemu Raport co roku zyskuje na próbie.”.
Wynagrodzenia na stanowiskach nieprodukcyjnych w branży FMCG
Do zakupu musimy zostać zachęceni. Z tego powodu w branży FMCG niezwykle istotne są stanowiska związane z marketingiem, sprzedażą, realizacją zamówień i dostaw. Jakie jest średnie wynagrodzenie na tych stanowiskach? Dla przykładu przyjrzymy się wypłatom, które oferowane są na dwóch stanowiskach w tej branży.
Z zebranych przez nas danych wynika, że mediana miesięcznej płacy całkowitej Przedstawiciela Handlowego to 5 592 zł brutto. U Specjalisty ds. Marketingu Handlowego kwota ta jest minimalnie większa i wynosi 5 722 zł brutto. Warto zaznaczyć, że miesięczna płaca całkowita obejmuje wynagrodzenie podstawowe oraz wszystkie dodatki (stałe i zmienne). Obie płace są zdecydowanie powyżej minimalnego wynagrodzenia (w 2019 roku jest to 2 250 zł brutto), a także powyżej średniego wynagrodzenia w Polsce (według danych GUS w pierwszym kwartale 2018 wynosiło 4 622 zł brutto). Możemy więc powiedzieć, że praca na tych stanowiskach w branży FMCG jest opłacalna, a biorąc pod uwagę rosnące wymagania konsumentów, również bardzo perspektywiczna.