Myśląc o branży rozrywkowej, pierwsze co nam przychodzi do głowy to Hollywood i ogromne zyski filmów. Kolejną opcją jest muzyka – widzimy przecież koncerty na największych stadionach świata. Tymczasem w tym sektorze to gry wiodą prym pod względem dochodów. W 2019 roku wartość rynku gamingowego wyniosła około 152 miliardy dolarów, podczas gdy cały światowy box office to zyski rzędu 42 miliardy dolarów. Różnica jest więc ogromna, a w związku z pandemią w 2020 będzie jeszcze większa.

Branża gier w Polsce

Wiemy już, że sektor gier dominuje na świecie – jak jednak wygląda sytuacja w Polsce? O komentarz poprosiliśmy Martynę Ratusznik, która pełni funkcję Starszego Konsultanta w naszej firmie: „GameDev to jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce. Oprócz znanych na całym świecie firm takich jak CD Projekt czy Techland, w Polsce działa mnóstwo mniejszych organizacji, których produkty zdobywają coraz większe uznanie wśród graczy. Im lepszym produktem może pochwalić się firma, tym większy rozgłos, a to z kolei wzbudza zainteresowanie wśród kandydatów dostępnych na rynku pracy. Mając świadomość, że branża gier jest bezpośrednio związana z  dobrze wynagradzanym obszarem IT, kandydaci mogą mieć duże wymagania względem płac. Między innymi właśnie dlatego bardzo ważne jest aby firmy (zarówno organizacje zatrudniające ponad 100 osób jak i małe studia z zatrudnieniem ok. 10 osób) miały świadomość, jak kształtują się rzeczywiste wynagrodzenia w branży na konkretnych stanowiskach. Z roku na rok ta świadomość i potrzeba pozyskania fachowej wiedzy z rynku jest coraz większa. To pozwala na przeprowadzanie rzetelnych badań i dostarczenie dobrych danych, które dla organizacji są bezcenną wskazówką”.

Raport o sektorze gier w Polsce

Pomimo dominacji na światowym i ciągłym rozwoju na polskim rynku, sektor gamingowy nie doczekał się aż tak wielu analiz, jak reszta IT. Tymczasem trzeba pamiętać, że branża ta pomimo bycia częścią IT, różni się od niego. Rządzi się ona swoją specyfiką, która musi być uwzględniana w strategiach płacowych przedsiębiorstw. Biorąc to pod uwagę razem z Krakowskim Parkiem Technologicznym postanowiliśmy pochylić się nad tym tematem. Na ich zlecenie przeprowadziliśmy badanie „Polityka personalna i wynagrodzenia w polskiej branży gier”. Dane zostały zebrane od grupy 2241 pracowników firm produkujących gry, w tym 1700 z obszaru gamedevu, na przełomie sierpnia i września 2020 roku. W celu ograniczenia wpływu dużych organizacji na ostateczne wyniki badania próba została zrównoważona. To już druga edycja, przy której dostarczamy dane do tego zestawiania. Pierwszy raz miało to miejsce w  2017 roku.

Publikując ten raport, mieliśmy jasny cel, który zawarty został we wstępie do wyników badania: „Zgromadzone przez nas informacje w tegorocznej edycji raportu pozwolą przybliżyć Państwu obecne trendy na światowym i polskim rynku gier wideo, zwyczaje graczy, zrozumieć potrzeby rynku oraz stan polskich przedsiębiorstw z branży. Uważamy, że wiedza w tym zakresie jest kluczowa zarówno dla producentów wprowadzających na rynek nowe produkty, jak i instytucji zaangażowanych we wsparcie branży, gdyż pomaga projektować działania, dystrybuować środki i promować najbardziej rozpoznawalny sektor przemysłów kreatywnych na świecie”. Dane, które my dostarczyliśmy do raportu dotyczą: wieku pracowników, ich wykształcenia oraz stażu pracy, struktury płac w organizacji i wynagrodzeń w branży. Stworzony został również profil typowego pracownik polskiego gamedevu. Podstawowe informacje dostępne w raporcie opublikowane zostały w krótkim filmie:

To, co jest niezwykle interesujące dla wszystkich przedsiębiorstw to informacje o średnich płacach w tym sektorze. Dane zostały przedstawione w kilku podziałach: dla wszystkich firm, dla organizacji z Warszawy i spoza niej, przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 osób oraz tych poniżej tej liczby. Tak szczegółowy podział pozwala na dokładne porównanie swoich statystyk do średniej. Daje to podstawę do stworzenia przemyślanej, spójnej i odpowiadającej na potrzeby rynku i organizacji, polityki personalnej.

Bezpłatny dostęp do raportu!

Ten Raport to pozycja obowiązkowa nie tylko dla firm sektora gier, lecz również dla wszystkich miłośników tej branży. Dobra wiadomość jest taka, że jest on w całości darmowy i dostępny do pobrania tutaj.