Jeśli zastanowić się nad tym, która polska branża rozwija się obecnie najbardziej dynamicznie, z pewnością można dojść do wniosku, że jedną z nich jest gamedev. Kto nie słyszał bowiem o sukcesach rodzimych gier w ostatnich latach? Branża gier video to prawdziwa żyła złota, choć na razie dopiero odkrywamy jej potencjał. Jak kształtują się wynagrodzenia na stanowiskach związanych z produkcją gier? Odpowiedź znajdziemy w najnowszym raporcie „Kondycja Polskiej Branży Gier’17” opracowanym przez Stowarzyszenie Polskie Gry we współpracy z Działem Analiz i Raportów Płacowych AG TEST HR.

Na podbój rynku

Gamedev, czyli z angielskiego “game developing” (rozwój gier komputerowych), to branża, która dopiero niedawno zaczęła dynamicznie rozwijać się w Polsce. Oczywiście gry komputerowe powstają nie od dziś, rozwój nowoczesnej technologii oraz rosnące zapotrzebowanie konsumentów sprawiły jednak, że w ciągu kilku ostatnich lat sektor ten zaczął znacząco się powiększać. Za największy sukces polskich game developerów, gracze oraz eksperci jednogłośnie uznali produkcję “Wiedźmin” firmy CD PROJEKT RED. Branża rodzimych gier komputerowych w rzeczywistości jest jednak znacznie większa, a na rynku można znaleźć także wiele innych dobrych produkcji. To jednak “Wiedźmin” (a szczególnie trzecia, ostatnia część gry), zwrócił uwagę odbiorców z całego świata. Niewykluczone więc, że ułatwi to dalszy rozwój gamedevu, gdyż zaciekawieni odbiorcy przychylniej będą patrzeć na kolejne polskie projekty.

 

Gamedev vs. IT

O dynamicznym wzroście branży świadczy głównie szybki przyrost wynagrodzeń w tym obszarze. Jak twierdzi Agnieszka Keiper, Starszy Konsultant W Dziale Analiz i Raportów Płacowych AG TEST HR, Przewidujemy, że zarobki w branży gier video w ciągu kilku najbliższych lat znacznie wzrosną. Średnia podwyżka w roku 2016 wyniosła 10%, dla porównania w IT było to 4,4%. Szybki rozwój branży wpłynie na zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów, a co za tym idzie – na wynagrodzenia. Na największe zarobki w gamedevie (miesięczna płaca całkowita brutto) mogą liczyć przede wszystkim osoby zajmujące stanowiska, takie jak Character Artist (9000 zł), Animator 3D, w tym także specjalista od Motion Capture (8000 zł) oraz VFX Artist (również 8000 zł). Porównując ogólne zarobki specjalistów w branży gier komputerowych z wynagrodzeniami specjalistów z obszaru IT (również miesięczna płaca całkowita brutto), dojdziemy do wniosku, że w gamedevie zarabia się obecnie nieco mniej – 5917 zł w stosunku do 6845 zł. Warto jednak wziąć pod uwagę, że dane z branży IT były zbierane na wiosnę 2017 roku (badanie Raport Płacowy). Jesienią roku 2016, czyli w okresie analogicznym do powstawania badania wynagrodzeń w branży gier komputerowych, typowy specjalista w IT zarabiał 6631 zł netto.

 

Systemowo czy według uznania

Zgodnie z przewidywaniami, płace w gamedevie powinny wkrótce zrównać się z zarobkami pracowników branży IT lub nawet je przekroczyć. Trudno jednak dokładnie określić, kiedy (i czy na pewno) to nastąpi, ponieważ podwyżki w branży gier komputerowych nie są tak usystematyzowane, jak w obszarze IT. Kwestia podniesienia płacy “zwykłemu” programiście zatrudnionemu w korporacji podlegać może regulaminom i narzuconym systemom wynagrodzeń, podczas gdy podwyżki pracowników branży gier komputerowych przyznawane są uznaniowo, zależeć mogą też od stażu pracy bądź końca danego projektu. Niewykluczone jednak, że pracodawcy z gamedevu będą zmierzać właśnie w kierunku większego usystematyzowania płac swoich pracowników. Faktem jest bowiem, że branża staje się coraz bardziej atrakcyjna dla potencjalnych kandydatów, np. osób, które zaczynają obecnie studia. Na razie wszystko wskazuje na to, że polski gamedev będzie nadal rozwijał się w dobrym kierunku.

Raport „Kondycja Polskiej Branży Gier’17” jest dostępny do pobrania w PDF na stronie internetowej Krakowskiego Parku Technologicznego.