Panika w biznesie spowodowana pierwszą falą Covid-19 miała miejsce już ponad rok temu. Wszyscy pamiętamy ten niepewny czas, kiedy zastanawialiśmy się czy za tydzień dalej będziemy mieć pracę. Dodatkowo stan ten potęgował fakt zmniejszonego zatrudnienia na rynku. Wówczas wiele przedsiębiorstw wstrzymało lub ograniczyło rekrutację. Dziś chcielibyśmy się zastanowić, jak sytuacja wygląda obecnie – w 2021 roku – kiedy to pandemia cały czas istnieje i zbiera żniwo, jednak biznes przyzwyczaił się już i dopasował do nowej rzeczywistości.

Stan rekrutacji w 2021 roku

Poniżej prezentujemy wykres, który odpowiada nam na pytanie dotyczące planów firm co do rekrutacji w tym roku.

Jak możemy zauważyć, ponad połowa firm biorących udział w badaniu wskazała, że pandemia koronawirusa w 2021 roku nie ma lub nie będzie miała wpływu na rekrutację nowych pracowników. Jedynie ¼ organizacji ogranicza ten proces do niezbędnego minimum, a tylko 1% pracodawców biorących udział w badaniu zdecydowało się na całkowite wstrzymanie rekrutacji! Jest to bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę obecny stan. Co ciekawe aż, 11% przedsiębiorstw zwiększyło lub planuje zwiększyć liczebność nowozatrudnionych osób!

Różne branże – różne potrzeby rekrutacyjne

Analizując zebrane przez nas dane, zastanawialiśmy się, skąd wynikają takie rozbieżności i czemu jedne organizacje potrzebują więcej ludzi, niż na początku planowano, a inne muszą ograniczać te działania. Odpowiedź jest bardzo prosta – podejście organizacji do rekrutacji w czasie pandemii jest uzależnione od branży, jaką reprezentują. Ona z kolei ma związek z zapotrzebowaniem klientów i konsumentów na konkretne produkty czy usługi. Gastronomia, hotelarstwo czy też szeroko pojęta turystyka zostały znacząco dotknięte przez Covid-19. W związku z tym zatrudnienie nowych osób nie jest potrzebne. Z drugiej strony jednak mamy sektory, które dzięki pandemii dostały dodatkowy zastrzyk klientów. Aby temu sprostać, potrzebują więc ludzi. Można tutaj wspomnieć np. o przedsiębiorstwach tworzących produkty do dezynfekcji. W takich organizacjach zapotrzebowanie na ich usługi wzrosło gigantycznie – a wraz z tym potrzeby kadrowe. Z mniej oczywistych sektorów również IT wiele zyskało w tym trudnym czasie. Coraz więcej usług bowiem przeniosło się do Internetu – a pomóc w tym procesie może właśnie branża nowoczesnych technologii. To z kolei było powodem jeszcze większej konkurencji o pracownika (gdzie już przed pandemią ta gałąź gospodarki wiodła w tej materii prym).

Nasze badanie Strategie firm w dobie pandemii

Rekrutacja to strategiczny obszar zarządzania kadrami w organizacji. Jego celem nie jest tylko (i aż!) dostarczanie nowych osób do firmy, lecz również od samego początku współpracy budowanie odpowiedniej kultury organizacji. Zebraliśmy więc dane dotyczące tego procesu w trakcie trwania pandemii i opublikowaliśmy je w najnowszej, drugiej już edycji naszego badania – Strategie firm w dobie pandemii. Zostało ono przeprowadzone w pierwszym kwartale 2021 roku, a dane zostały udostępnione jeszcze w kwietniu, w formie suplementu do Raportu Płacowego.

Jeśli jesteś zainteresowany, by szczegółowo poznać jego wyniki – skontaktuj się z nami!