Czy Polacy znają inne języki? Według zestawienia Europe Language Jobs z 2016 roku prawie 62% polaków zna angielski. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności języków obcych znaleźć możemy niemiecki, rosyjski, francuski, włoski, hiszpański. Warto również wspomnieć, że jesteśmy obecnie świadkami mody na naukę języków – wobec tego coraz więcej osób rozpoczyna swoją przygodę z językiem innym niż ojczysty.

Jeśli więc chodzi o umiejętność porozumiewania się innymi językami, to możemy powiedzieć, że w Polsce sytuacja wygląda całkiem nieźle (szczególnie wśród młodych ludzi). Nie może zatem dziwić fakt, że wielu pracodawców szuka osób ze znajomością języka obcego. Powoduje to duże zapotrzebowanie na tę kompetencję, szczególnie widoczne w przypadku branży SSC/BPO.

SSC/BPO – charakterystyka branży

SSC/BPO, czyli Business Process Outsourcing i Shared Service Center. Branża ta zajmuje się realizacją procesów biznesowych outsourcowanych przez inne firmy. Warto wspomnieć, że ta gałąź rynku rośnie w siłę i ma coraz większe znaczenie w naszym kraju. Według raportu ASPIRE Headcount Tracker w styczniu 2018 w centrach usług wspólnych w samym tylko Krakowie było zatrudnionych 69 tys. osób. Do roku 2020 ta liczba może urosnąć, aż do 91 tys. W skali całego kraju, w 2018 roku funkcjonowało ponad 1200 przedsiębiorstw z tej branży (źródło: Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce ABSL).

Wynagrodzenia w branży SSC/BPO

Poziom wynagrodzeń w branży SSC/BPO jest wysoki. Według danych zebranych w naszym raporcie płacowym mediana wynagrodzenia całkowitego brutto dla księgowego księgi głównej w 2018 roku wyniosła 6336 PLN. Jest więc to kwota znacznie powyżej średniej krajowej (nie wspominając już o najniższym poziomie płac). Wynagrodzenia w tym sektorze ciągle jednak rosną. Powodem może być, między innymi, duża konkurencja o pracownika – szczególnie takiego, który zna języki inne niż angielski.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Agnieszkę Hetmańczyk, która opiekuje się naszymi Klientami z Małopolski oraz branży SSC/BPO: „Coraz więcej firm działa na skalę globalną, nawiązując kontakty z konsumentami, dostawcami i klientami z różnych krajów. Znajomość języka angielskiego wśród pracowników to już teraz takie niepremiowane „must”, umożliwiające nam poruszanie się po środowisku biznesowym, które z dnia na dzień staje się coraz bardziej międzynarodowe. Aby wyróżnić się na tle kandydatów i móc liczyć na wyższą pensję, konieczna jest znajomość drugiego języka. Jest to szczególnie gorący temat w sektorze SCC/BPO, w którym kompetencje językowe mają niejednokrotnie duży wpływ na wysokość wynagrodzenia. Jak duży?  Zależy od dostępności kandydatów z danym językiem, dlatego na wyższe wynagrodzenie liczyć mogą zarówno osoby znające rzadkie języki, jak również władające niemieckim czy francuskim, które mimo że nie zaliczają się do egzotycznych, są nieustająco pożądane przez pracodawców”.

Aby pozostać atrakcyjnym pracodawcą, a przy tym prezentować opłacalną politykę wynagrodzeń, wiele firm przywiązuje dużą wagę do znajomości średnich wynagrodzeń. Jako że konkurencja na rynku o osoby posługujące się innymi językami niż angielski jest duża, przedsiębiorcy szczególną uwagę poświęcają średnim płacą właśnie w tym obszarze.

Języki w branży SSC/BPO – raport wynagrodzeń

Na rynku rośnie zapotrzebowanie na osoby znające języki obce. Branża SSC/BPO przyjmie każdą osobę znającą język europejski z otwartymi ramionami. Warto również wspomnieć, że wzrasta też popyt na języki azjatyckie. Coraz więcej osób uczy się chińskiego, japońskiego, czy koreańskiego.

Chcąc pozostać w zgodzie z trendami na rynku, w tym roku zaczęliśmy zbierać dane dotyczące wymaganej znajomości języka obcego w centrach usług wspólnych. Na podstawie tych informacji, w najbliższym czasie, planujemy wydać analizę dotyczącą polityki wynagradzania za języki w centrach SSC/BPO.