Robienie zakupów to konieczność dnia codziennego. Szczególnie tych spożywczych. Nikt z nas nie wyobraża sobie życia bez sklepów. A żeby mogły one skutecznie działać – potrzebna jest sprawna i doświadczona kadra pracownicza.
Kiedyś kupowaliśmy towary w małych, lokalnych sklepikach. Wówczas byliśmy obsługiwani najczęściej przez właścicieli lokalu. Obecnie to duże sieci handlowe dominują w naszym krajobrazie. Są to sprawnie działające oraz dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwa, które borykają się z takimi samymi problemami związanymi z kadrami jak inne organizacje.
Jakie typy pracy wykonuje się w sklepie?
Stanowiska występujące w sieciach handlowych można podzielić na kilka kategorii. Pierwszą z nich są pozycje związane z obsługą magazynów i przyjmowaniem towarów. Są one raczej niewidoczne dla klienta, jednak bez nich sklep nie może działać. Kolejną grupą jest kadra kierownicza, która musi się mierzyć z wyzwaniami związanymi z zarządzaniem ludźmi, dbaniem o przestrzeganie norm bezpieczeństwa, a także przynoszeniem zysków firmie w tak dynamicznie zmieniającym się sektorze, jakim jest handel szybko zbywalnymi towarami. Najbardziej widoczni są dla nas pracownicy sklepów – pracujący na konkretnych działach i stoiskach oraz przy obsłudze kas. Ta praca wymaga ciągłego kontaktu z klientem, znajomości produktów, a także sprawności fizycznej (np. w związku z układaniem asortymentu).
Brak rąk do pracy
Jak już wspomnieliśmy, również w tej branży mamy do czynienia z typowymi wyzwaniami kadrowymi. Należą do nich na pewno: wysoki poziom rotacji, efektywne przeszkalanie ludzi, dbanie o poziom zadowolenia z pracy i utrzymywanie wysokiej motywacji. Jak w większości obszarów również i tutaj brakuje rąk do pracy. Jedną z przyczyn może być fakt, że sieci handlowe mają opinię miejsca, w którym trzeba pracować dużo i ciężko – a wynagrodzenie nie zawsze to odzwierciedla. Obecne sieci handlowe to jednak nowoczesne przedsiębiorstwa, które starają się pokazać od jak najlepszej strony i przyciągnąć ludzi do pracy.
Sieci handlowe w naszym badaniu wynagrodzeń
Jak to zawsze powtarzamy – niezwykle istotną rolą wynagrodzenia jest fakt, iż potrafi ono zachęcić (lub zniechęcić!) do podjęcia pracy w danym przedsiębiorstwie. Aby spełniało taką rolę, musi jednak być konkurencyjne. Z tego powodu od lat wydajemy Raporty Płacowe. Dzięki nim nasi Klienci mogą porównać zarobki, jakie oferują, do średnich wartości na rynku oraz u ich najbliższej konkurencji.
Wśród Uczestników naszego badania, poza firmami z sektora produkcyjnego (które stanowią większość) oraz z takich branż jak: logistyka, motoryzacja, budownictwo i FMCG, pojawiają się również sieci sklepów. Są to m.in. Aldi, Żabka, Leroy Merlin, Komfort.
Teresa Poniewierska, która pełni rolę Starszego specjalisty ds. rozwoju biznesu i która zajmuje się u nas właśnie sieciami sklepów, mówi: „Widzimy i słyszymy od Klientów, że na rynku brakuje danych dla sieci handlowych. Dodatkowo, w związku z mikroregionalnym podejściem do benchmarku, czujemy, że sieci mogą stanowić konkurencję dla firm logistycznych i produkcyjnych zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie – oczywiście myślimy tu o prostych procesach produkcyjnych, niewymagających doświadczenia czy wiedzy”. Ten wniosek płynie również z naszych rozmów z Klientami. Podkreślają oni, że sieci sklepów często stanowią realną konkurencję dla firm z okolicy.
Zachęcamy więc wszystkich do udziału w naszym badaniu. A my – wraz ze wzrostem danych płynących od tej grupy Uczestników – planujemy stopniowo rozbudowywać listę stanowisk o pozycje stricte retailowe.
Jeśli temat wydaje się interesujący – zapraszamy do kontaktu:
Teresa Poniewierska
+48 508 776 317