Technika nadawania określonego charakteru pomieszczeniom firmowym za pomocą ich odpowiedniej aranżacji jest prostym sposobem na zmianę samopoczucia i wydajności pracowników. Bardzo ważny udział w tej metodzie ma właściwy dobór kolorów wnętrz, ponieważ mimo indywidualnej percepcji barw (wie co piszę każdy, komu szef każe poprawić ten „żółty” wykres, który w rzeczywistości jest pomarańczowy), wszyscy reagujemy na nie w podobny sposób. Wpływ kolorów na naszą psychikę jest bowiem zakorzeniony głębiej niż nasze zmysły, dowodzą tego zarówno najnowsze badania jak i najstarsze filozofie. Odpowiednio dobrana kolorystyka może korzystnie wpływać na skuteczność pracowników i odwrotnie, źle skomponowana może powodować brak efektywności, senność a nawet zmęczenie czy rozdrażnienie.
Więc chodź pomaluj mój świat
Dowodu na to, że ludzka natura i uwarunkowane w niej oddziaływanie kolorów na naszą psychikę ma wielką moc dostarczył ostatnio pewien mieszkaniec chińskiego regionu Qijiang (w południowo zachodniej części kraju). Pomysłowy Chińczyk wynajął ekipę malarzy, aby pomalowała na kolor zielony powierzchnię 2 tysięcy m² białego, górskiego zbacza. Powodem twórczej interwencji mężczyzny była niezgodność przyrody z wyznawaną przez niego filozofią feng shui – biały kolor skał burzył jego życiową harmonię.
W pracy, w biurze, również jesteśmy poddani oddziaływaniu różnorodnych czynników (także kolorystycznych), które mogą przeszkadzać nam w osiągnięciu zgodności z otoczeniem. Przykładowo, kolor zielony zupełnie niewskazany jest do pomieszczeń, w których pracują osoby energiczne, żywiołowe i aktywne, ponieważ zielony sprzyja poczuciu ospałości i bierności. Nie znaczy to jednak, że osoby, które malują swoje pokoje/gabinety na zielono wystawiają sobie świadectwo ludzi apatycznych i niezaangażowanych w pracę, to byłoby zbytnie uproszczenie. Upodobanie do zielonego świadczy raczej o potrzebie poczucia bezpieczeństwa, spokoju i równowagi.
Barwny charakter, czyli jak poznać temperament pracownika
Za pomocą kolorów możemy opisywać nie tylko rzeczy ale także ludzi, jednym z najbardziej popularnych sposobów takiej klasyfikacji jest Insight. W metodzie tej wyróżnia się cztery podstawowe energie kolorystyczne będące różnymi typami osobowości. Bazowymi kolorami Insighta są niebieski, zielony, żółty i czerwony.
Niebiescy to najczęściej osoby ostrożne, obiektywne, trzymające się na uboczu, ich zaletą jest rozwaga i precyzja, aczkolwiek w złym nastroju potrafią być podejrzliwi i niezdecydowani. Zieloni (nie Ci związani z ruchami ochrony środowiska) są spokojni, troskliwi i cierpliwi, jednak gdy mają zły dzień zamykają się w sobie i są uparci. Żółci, tak jak wschodzące słońce promienieją entuzjazmem, są bardzo towarzyscy i otwarci, natomiast kiedy nad ich głowami gromadzą się czarne chmury stają się nierozważni, pobudliwi i niedyskretni. I wreszcie czerwoni – żywy ogień w każdym otoczeniu, są odważni, stanowczy i wymagający, ich wadą jest jednak porywczość i potrzeba stałej kontroli.
Każdy z nas posiada i wykorzystuje wszystkie energie kolorystyczne, jednak proporcja ich użycia jest kwestią bardzo indywidualną. W efekcie rzadko kiedy mamy do czynienia z czystymi typami energii, najczęściej są one mieszankami występującymi na styku bazowych barw.
Rysunek 1: Osiem typów osobowości według Insight
Źródło: Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, 2006
Jak już to zostało wielokrotnie wspomniane osoby o różnym temperamencie inaczej reagują na otoczenie, dlatego ważne jest aby przy budowaniu zespołu zadbać nie tylko o zgodność charakterów, ale także wybrać dla zespołu takie pomieszczenie, w którym każdy z członków grupy będzie się czuł dobrze. W sytuacji, jednak gdy osobowości współpracowników są bardzo zróżnicowane bądź inne, zewnętrze czynniki nie pozwalają na dowolne zabawy z kolorem, idealnym rozwiązaniem jest biel – kolor wszechstronny, łączący w sobie wartości kolorów z całej palety barw.