Powoli zbliża się jesień a wraz z nią nieunikniona kolejna fala zachorowań na Covid-19. Już teraz obserwujemy coraz to nowe rekordy w liczbie przypadków w Polsce, a także ich wzrost w innych państwach Europy. Tymczasem według analityków, wraz z ochłodzeniem pogody, sytuacja może ulec pogorszeniu.
Poza oczywistymi konsekwencjami zdrowotnymi wirus ma również znaczący wpływ na funkcjonowanie firm, a także gospodarkę. Jakie działania podjęły więc organizacje, by zminimalizować straty wynikające z kryzysu?
Działania przedsiębiorstw w czasie pandemii
Byliśmy niezwykle ciekawi, jak organizacje działające w naszym kraju poradziły sobie z pierwszą falą zachorowań oraz jakie podjęły działania, by zminimalizować jej negatywne skutki. Dlatego podczas zbierania danych do naszej lipcowej edycji Raportów Płacowych zapytaliśmy uczestników badania o kwestie dotyczące działalności ich przedsiębiorstwa podczas pandemii. Uzyskane informacje przeanalizowaliśmy i opublikowaliśmy w specjalnym suplemencie „Strategie firm w dobie pandemii” dodanym do naszych Raportów Płacowych. W tym dodatku uwzględniliśmy działania związane z budżetem wynagrodzenia, jakie podjęły organizacje w okresie od połowy marca do końca czerwca 2020 roku.
O komentarz w sprawie wyników poprosiliśmy Martynę Ratusznik, która pełni rolę Starszego Konsultanta w naszej organizacji: „Ponad 60% firm biorących udział w badaniu podjęło działania w związku z panującą pandemią. Opierały się one głównie na zmniejszaniu wymiaru czasu pracy (46%) oraz wynagrodzeń zasadniczych (38%). Co czwarta firma wprowadziła także przestój ekonomiczny. Podobna liczba dokonała redukcji zatrudnienia. Kolejne zwolnienia rozważa co dziesiąta z badanych firm”.
Parafrazując słowa Martyny, możemy powiedzieć, że ponad połowa przedsiębiorstw wprowadziła działania mające na celu ochronę przed skutkami wywołanymi koronawirusem. Warto tutaj podkreślić jednak, że na redukcję zatrudnienia zdecydowało się jedynie 23% firm – w przeciwieństwie do propagowanych przez media informacji o masowych zwolnieniach. Organizacje nie są chętne do tego typu akcji, ponieważ późniejsze odbudowanie utraconych kompetencji, a także marki na rynku może być długotrwałe i niezwykle kosztowne.
Warto również w tym momencie wytłumaczyć, czym jest przestój ekonomiczny. Jest to okres, w którym pracownik jest gotowy do pracy, jednak nie wykonuje swoich obowiązków ze względu na czynniki niezależne od niego. W przypadku zastosowania tego rozwiązania można uzyskać dofinasowanie, którego wysokość została uwzględniona w tarczy antykryzysowej.
Jakie firmy zostały dotknięte kryzysem?
Wiemy już, jakie działania organizacje zdecydowały się wprowadzić w czasie trwania pandemii. Postanowiliśmy jednak przyjrzeć się sprawie nawet jeszcze bliżej. Interesowało nas, jakie przedsiębiorstwa wprowadzały te zmiany oraz czy we wszystkich branżach występowały one równie często. Martyna podkreśla tutaj, że „Większe firmy częściej decydowały się na podjęcie kroków zaradczych. Wśród największych firm tylko co czwarta nie zdecydowała się podjąć żadnych działań, podczas gdy wśród małych firm niemal połowa funkcjonowała w dotychczasowy sposób. Pandemia koronawirusa najwięcej zmian wymusiła w firmach produkcyjnych„. Oznacza to więc, że wirus uderzył nierówno – niektóre sektory były bardziej poszkodowane niż inne, a także, co ciekawe – mniejsze firmy lepiej przetrwały pierwszą falę kryzysu.
Dobra analiza sytuacji podstawą działania
Pandemia dalej trwa a kryzys gospodarczy nią wywołany może dopiero nadejść. Aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko bycia dotkniętym przez tę sytuację, należy przede wszystkim zacząć od przeanalizowania sytuacji swojej organizacji, a także odnieść ją do rynku. Dopiero po wyciągnięciu wniosków możliwe jest stworzenie odpowiedniego planu i zaplanowanie działań, które sprawią, że wyjdziemy obronną ręką z tych niecodziennych okoliczności.