Najnowsza edycja naszych Raportów Płacowych jest inna niż pozostałe. Żyjąc w czasie Covid-19 postanowiliśmy zapytać firmy, jak radzą sobie w tym trudnym okresie. Przygotowaliśmy więc specjalny suplement „Strategie firm w dobie pandemii”. Dane pozyskaliśmy od 283 organizacji. Nasza analiza mówi o działaniach, które przedsiębiorstwa wdrożyły w pierwszej połowie roku oraz planują wprowadzić od lipca 2020 roku.
Jakie działania planują przedsiębiorstwa?
Pierwsze miesiące epidemii były trudne – lockdown, strach i niepewność, jak się sytuacja rozwinie, negatywnie wpływał zarówno na każdego z nas, jak i na całą gospodarkę. Organizacje w niespotykanych warunkach musiały podejmować decyzji i ustalać strategię. Większość szybko podjęła działania. Część firm zawiesiła jednak podjęcie decyzji. I to tych firm dotyczą załączone zestawienia.
Analiza widoczna powyżej została opracowana na bazie danych zebranych od Uczestników badania Raport Płacowy w edycji Lipiec 2020. Obrazuje działania już podjęte przez firmy, a także ich plany na drugą połowę roku. Na początku pandemii w naszym kraju często słyszało się o obniżaniu wynagrodzenia zasadniczego – możemy powiedzieć, że etap ten już za nami – jedynie 1% Badanych zastanawia się nad taką opcją. 2% rozważa zmniejszenie czasu pracy, a 3% przestój ekonomiczny.
Wspomnieliśmy powyżej, że firmy nie chcą się już decydować na zmniejszanie wynagrodzenia zasadniczego – czyli podstawy, którą zawsze pracownik musi otrzymać. Jednak aż 6% organizacji zastanawia się nad zmianą wysokości dodatków płacowych, a 4% myśli o ich całkowitej likwidacji. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Martę Kołodziejczyk z naszego zespołu: „W przypadku składników wynagrodzeń, jakie firmy planują obniżyć lub/i zlikwidować, najczęściej wymieniana była premia świąteczna – wskazało ją bowiem około 1/4 firm. Plany mogą dotyczyć wypłacanej pod koniec 2020 roku premii z okazji świąt Bożego Narodzenia – jeśli zostanie ona zlikwidowana albo obniżona, to ta decyzja będzie dotyczyła całego przedsiębiorstwa (bez względu na poziom zaszeregowania pracowników w strukturze organizacyjnej)”. Dodatkowo 2% firm rozważa zniesienie benefitów (np. karty sportowej).
Ciekawie może wyglądać fakt, że w dobie ogólnoświatowego kryzysu 1% organizacji chce wprowadzić nowe dodatki płacowe. Mają one najczęściej rekompensować pracownikom np. konieczność pracy na miejscu w firmie, czy brak możliwości korzystania z szatni, stołówki lub dotychczasowego środka transportu do pracy.
Jakie branże rozważają zwolnienia?
W dalszym ciągu organizacje myślą o redukcji zatrudnienia – jest to aż 11% Uczestników badania. Warto jednak zaznaczyć, że są to firmy, które nie zwalniały pracowników w pierwszej połowie roku. Postanowiliśmy bliżej się temu przyjrzeć i sprawdzić, z jakiego sektora pochodzą przedsiębiorstwa rozważające tę opcję.
Okazuje się, że aż 19% to branża logistyczna, a 14% motoryzacyjna/lotnicza. Są to sektory, które mocno ucierpiały przez pandemię. Zamknięte granice państw, a także restrykcje związane z przemieszczaniem się są jednym z powodów. 13% odpowiedzi to budownictwo, a także przemysł maszynowy i metalurgiczny. Tutaj jednym z powodów mogą być zerwane łańcuchy dostaw. W branży FMCG 9% firm myśli o tym działaniu, a w SSC/BPO 6%. W sektorze elektrotechniki jedynie 4% firmy zastanawia się nad redukcją zatrudnienia.
Rzetelne informacje podstawą działania
Przedsiębiorstwa w tym roku stają przed wieloma wyzwaniami – kolejne jeszcze przed nimi. Dobre przygotowanie do nadchodzących miesięcy będzie kluczowe. Aby to zrobić, warto oprzeć swoje analizy o sprawdzone i rzetelne dane opisujące rynek. Zarówno w naszych Raportach Płacowych, jak i suplemencie „Strategie firmy w dobie pandemii” odnaleźć można informacje pochodzące bezpośrednio z działów personalnych wielu organizacji. Korzystając więc z tych źródeł, mamy pewność, że nasz plan będzie opierał się o odpowiednie podstawy.