Benefity pozapłacowe weszły na polski rynek wraz z dużymi korporacjami, kiedy te rozpoczynały działalność w naszym kraju. Przez dłuższy czas mogły korzystać z nich jedynie osoby pracujące na stanowiskach umysłowych, przez co zyskały status elitarnego i pożądanego przez wielu dodatku. Wraz z postępującym jednak spadkiem bezrobocia, rosnącym zapotrzebowaniem na pracowników i w rezultacie z coraz większymi trudnościami z pozyskaniem odpowiednich kandydatów, firmy decydowały się na oferowanie wszystkim zatrudnionym benefitów.
Obecnie doszliśmy do momentu, kiedy dodatki pozapłacowe przestały stanowić efekt wow, dzięki któremu nowe grono ludzi zaczynało interesować się naszą organizacją. Za to stały się one koniecznym elementem oferty pracy, który nie wyróżni nas na rynku, jednak w przypadku jego braku, możemy stracić dużo w oczach potencjalnych pracowników.
Dodatki pozapłacowe dla pracowników white i blue collar
Firma manaHR wydała w styczniu najnowszy Raport Płacowy – była to świetna okazja, by sprawdzić, jak wiele firm przyznaje (i w jakiej formie) dodatki pozapłacowe białym i niebieskim kołnierzykom.
O komentarz do tabelki poprosiliśmy Kubę Kowalczyka, który jest Konsultantem w manaHR: ”Najczęściej przyznawanym dodatkiem pozapłacowym w przypadku pracowników administracyjnych, jak i fizycznych są dopłaty do rozwoju. Warto zwrócić uwagę na to, że w obu tych przypadkach podobna liczba firm oferuje dodatek, ale będzie on inny dla tych dwóch grup. Wynika to z konieczności rozwijania różnych umiejętności. W przypadku stanowisk biurowych mogą to być umiejętności miękkie, obsługa programów komputerowych lub nauka języków obcych. W przypadku stanowisk fizycznych mogą to być szkolenia związane z obsługą specjalistycznych maszyn lub ich programowanie/ustawianie”.
Kolejne, najczęściej oferowane benefity dla obu typów stanowisk, to dopłata do opieki medycznej, zajęć sportowych i ubezpieczenia. Powszechnie mówi się, że taki pakiet już standardem we wszystkich organizacjach. Jak jednak możemy zauważyć, nie do końca jest to prawda, bowiem przyznawany on jest jedynie w około 50% przedsiębiorstw.
W dalszej części rankingu możemy zaobserwować różnice pomiędzy benefitami pracowników fizycznych i umysłowych. Pracownicy biurowi otrzymują bowiem telefon komórkowy, laptop/tablet, a także samochód służbowy znacznie częściej, niż pracownicy blue collar. Patrząc w drugą stronę – niebieskie kołnierzyki otrzymują częściej dopłaty do posiłków.
Czy benefity przyciągną nowych kandydatów?
Aby pozyskać kandydatów, musimy wyróżnić się na rynku i pokazać, że dzięki pracy w naszej organizacji, zatrudnieni otrzymają w zamian coś, czego nie dadzą im inne firmy. Na końcu tabeli przygotowanej przez manaHR, znajdziemy dwa ciekawe benefity – członkowstwo w stowarzyszeniach i plan zakupu akcji. Stosowane są one jednak w niewielkim procencie firm. Tymczasem takie dodatki pozapłacowe pozwoliłyby nam na pozytywne wyróżnienie się wśród konkurencji.
To właśnie unikatowymi dodatkami możemy podnieść rozpoznawalność naszej marki pracodawcy. Niektóre przedsiębiorstwa oferują np. onboarding przeprowadzony w siedzibie głównej firmy w USA (dla wszystkich pracowników), wykorzystywany do pracy i do użytku prywatnego najnowszy sprzęt Apple (Mac, Ipad, Iphone), opłata abonamentu Netflix (lub innych portali streamingowych), zajęcia sportowe organizowane w biurze (np. joga), wspólne śniadania w formie bufetu, skrócony czas pracy w piątek, dodatkowe dni urlopu czy też darmowa usługa masażysty i kosmetyczki. Najczęściej na takie działania decydują się firmy z branży IT, czyli sektora który cierpi na duży niedobór kadr.
Co jest ważne dla pracowników?
Ciekawy benefit na pewno pozwoli nam się pozytywnie wyróżnić na rynku i wzmocni zainteresowanie kandydatów naszą organizacją. Dodatkowo wpłynie również na zadowolenie pracowników. Nie możemy jednak zapominać, że dodatki pozapłacowe to nie wszystko – jeśli inne czynniki nie będą stać na wysokim poziomie, nikogo nie przekonamy nimi do pracy dla nas. Musimy więc holistycznie podejść do tematu i zadbać o wszystkie aspekty pracy.
To na co powinniśmy zwrócić uwagę, tworząc organizację, w którym ludzie będą chcieli na długo pozostać, obraca się wokół kilku kwestii. Pierwszą z nich jest odpowiednie wynagrodzenie – konkurencyjne względem rynku, odpowiadające doświadczeniu pracownika, jego wartości dla firmy i poziomowi odpowiedzialności. Pomocne w ustaleniu widełek płacowych mogą okazać się raporty płacowe tworzone przez wyspecjalizowane w tym organizacje (np. najnowsza edycja Raportów firmy manaHR).
Duży wpływ ma też odpowiednia kultura organizacyjna, która stawiać będzie na wzajemny szacunek, zaufanie oraz współpracę. Dobra atmosfera w zespole jest równie ważna, co sprawiedliwy i wspierający manager. Odpowiednia kultura sprawi również, że zatrudnieni u nas ludzie będą mieli realną możliwość rozwoju w naszych strukturach – czy to poprzez awanse, czy też poprzez zmianę ścieżki kariery.
Zadbaj o wszystkie aspekty pracy w Twojej organizacji
Benefity pozapłacowe są obecnie powszechnie wykorzystywane przez wiele organizacji dla szerokiego przekroju pracowników. Stosując je nie przyciągniemy jednak nowych kandydatów, ponieważ stały się one standardowym działaniem. Jeśli chcemy wzmocnić naszą markę pracodawcy, musimy zaproponować innowacyjny dodatek do wynagrodzenia. Ale nie możemy zapominać, że benefity to nie wszystko – nawet najlepsze nie sprawią, że ludzie będą zadowoleni, jeśli inne aspekty działania firmy będą źle prowadzone. Pamiętajmy więc, by nasze wysiłki rozdzielać równomiernie podczas planowania strategii personalnej naszej firmy.