Chcąc rozwijać biznes, organizacje powinny dążyć do zwiększania puli swoich klientów. Nie należy więc ograniczać się jedynie do naszego kraju, lecz rozszerzyć działalność na inne obszary globu. Poza specjalistyczną wiedzą, którą firmy będą dostarczać swoim klientom, niezwykle ważne jest, by móc obsłużyć ich w ich ojczystym języku. Z tego więc powodu pracownicy posługujący się językami obcymi są na wagę złota. Znalezienie ich jednak wcale nie jest tak prostym zadaniem.
Które języki są najpopularniejsze w Polsce?
Najpopularniejszym językiem obcym w Polsce jest angielski. W wielu organizacjach stanowi on warunek obowiązkowy, bez którego niemożliwe jest zatrudnienie. Najczęściej spowodowane jest to nie tylko kontaktem z zagranicznym klientem, lecz również z kolegami z pracy, którzy pochodzą z różnych zakątków świata.
Kolejne w rankingu popularności są języki europejskie takie jak niemiecki, francuski, hiszpański, włoski czy rosyjski. Wpływ ma na to bliskość geograficzna tych regionów, a w związku z tym powiązanie z biznesem. Mniej popularne są pozostałe języki europejskie (np. szwedzki, węgierski, grecki), a także języki orientalne (chiński, japoński, koreański, arabski). Ciągle jednak zdarzają się w naszym kraju przedsiębiorstwa obsługujące klientów z tych rejonów.
Praca z wykorzystaniem języków obcych często nie polega jedynie na obsłudze klienta – trzeba równocześnie posiadać inne umiejętności związane ze specyfiką pełnionego stanowiska (np. znać procesy księgowe). Firmy stają więc przed podwójną trudnością w znalezieniu odpowiednich osób do pracy – wobec czego wiele z nich stosuje podejście, które polega na zatrudnianiu absolwentów i osób bez doświadczenia, które jednak znają pożądany przez organizację język. Następnie są oni wszystkiego uczeni i wdrażani na swoje docelowe stanowisko.
Kolejna edycja naszej analizy rynku języków obcych
Aby dowiedzieć się, jak wygląda rynek języków obcych w branży SSC/BPO, a także jakie stawki są średnią rynkową, warto skorzystać ze specjalistycznych raportów płacowych. Już teraz ruszyła druga edycja naszego badania: „Języki obce a wynagrodzenia w SSC/BPO”. W pierwszej edycji uczestniczyło aż 40 firm (wśród nich: Alexander Mann Solutions Poland, Capita Polska, Heineken Global Shared Services, QVC Poland Global Services, Upm-Kymmene).
O komentarz w sprawie naszego badania poprosiliśmy Agnieszkę Hetmańczyk, która pełni rolę Konsultanta oraz opiekuna małopolski i branży SSC/BPO w naszej firmie: „Popyt na znajomość języków obcych na rynku pracy nie maleje. Szczególnie dotyczy to firm z branży SSC/BPO, dostarczających usługi klientom międzynarodowym. W październiku zeszłego roku, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów, po raz pierwszy poszerzyliśmy Raport dla Centrów Usług Wspólnych o dane dotyczące wynagradzania za znajomość języków obcych. Badanie to cieszyło się dużą popularnością i było zwieńczone spotkaniem podsumowującym, na którym wspólnie z Uczestnikami badania ustaliliśmy dalszy plan działania. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do kontaktu – chętnie odpowiem na ewentualne pytania”.
W planowaniu kolejnej edycji wzięliśmy pod uwagę sugestie naszych Klientów i ustaliliśmy, że wyniki będą dostępne już w lipcu 2020. Analiza będzie zawierać informacje o wynagrodzeniach na stanowiskach, gdzie wymagana jest znajomość języka obcego.
Jeśli temat jest ciekawy – zadzwoń lub napisz!
885 300 021