SSC/BPO to dosyć skomplikowany akronim, prawda? Jeśli nas śledzicie, to na pewno jednak wiecie, co się pod nim kryje! A może jednak go nie kojarzycie? Specjalnie dla Was przypominamy więc, że SSC/BPO (Shared Services Centers/Business Process Outsourcing) to outsourcing procesów biznesowych, czyli przejęcie części obowiązków w organizacji przez podmiot zewnętrzny. Dzięki wysokiej jakości usług świadczonych przez firmy SSC/BPO, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjnej ceny, wiele przedsiębiorstw decyduje się na ten ruch i przenosi niektóre obszary swoich procesów do specjalistycznych centrów usług wspólnych.
W Polsce ten sektor dynamicznie rozwija się już od wielu lat – szczególnie widoczne jest to w największych miastach naszego kraju. Do czynienia mamy więc z wieloma organizacjami, które zatrudniają dużą liczbę osób. Dziś to właśnie na ludziach chcielibyśmy się skupić! A dokładniej na tym, co charakteryzuje typowego pracownika tej branży.
Kim jest pracownik SSC/BPO?
Jak już wspomnieliśmy na samym początku naszego artykułu, praca w sektorze SSC/BPO polega na obsłudze procesów biznesowych (np. księgowych) dla innych organizacji. Najczęściej klient, który zleca te działania, ma siedzibę swojej firmy za granicą. Wobec tego, aby świadczyć usługi na jak najwyższym poziomie, konieczna jest bardzo dobra znajomość języka klienta. Dlatego typowy pracownik SSC/BPO zna co najmniej jeden język obcy na poziomie średnio zaawansowanym (B2).
Najpopularniejszym językiem jest oczywiście angielski. Służy on bowiem nie tylko do obsługi klientów, lecz również do komunikacji wewnątrzfirmowej. Inne często używane języki to niemiecki, francuski, hiszpański i włoski. Na atrakcyjne warunki zatrudnienia mogą jednak liczyć też osoby ze znajomością np. węgierskiego, duńskiego czy portugalskiego. Z tego powodu SSC/BPO rekrutuje też osoby z kraju docelowego klienta – aż 10% osób zatrudnionych w tym sektorze to obcokrajowcy.
Przeciętny wiek osoby pracującej w SSC/BPO to 34 lata. Średnią na pewno zaniżają studenci i absolwenci. Centra usług wspólnych są bowiem dla nich często pierwszym wyborem na początku kariery. Wszystko dlatego, że firmy z tego sektora, poszukując juniorów, nie skupiają się na specjalistycznej wiedzy, lecz na znajomości języka. Następnie, podczas wdrożenia, nowi pracownicy są wszystkiego uczeni. Jest to więc świetna opcja, by zacząć swoją karierę w biznesie. Możliwość awansu to kolejny duży plus pracy w tym sektorze. To sprawia, że pracownicy pozostają dłużej w danej firmie i rozwijają się w jej strukturach.
Gdzie szukać takiego pracownika?
Prowadząc rekrutacje na stanowiska w branży SSC/BPO, na pewno warto skupić się na studentach kierunków lingwistycznych, oferując im początkowo możliwość odbycia stażu lub pracę na część etatu. Po ukończonych studiach mamy już bowiem wytrenowanego pracownika. Nie warto jednak ograniczać się jedynie do studentów. Jest wiele osób, które hobbistycznie uczą się języków. Możemy ich znaleźć np. na grupach na Facebooku związanych z danym językiem obcym. Jeżeli dodatkowo chcemy mieć pewność, że stawki, które oferujemy kandydatom do pracy, nie odbiegają od aktualnych wynagrodzeń na rynku, warto korzystać z naszych Raportów Płacowych. W przypadku opisywanej branży szczególnie zachęcamy do sięgnięcia po najnowszą analizę „Języki obce a wynagrodzenia w SSC/BPO”. Jest to już piąta edycja tego zestawienia, która swoją premierę miała w lipcu tego roku. W analizie zawarliśmy informacje dotyczące m.in.: wynagrodzeń na stanowiskach z wymaganą znajomością języka i wysokości dodatku językowego dla aż 7 języków (z podziałem na poziomy). Jeśli chcielibyście dowiedzieć się nieco więcej, zapraszamy do przeczytania naszego wcześniejszego wpisu.