Podwyżki przyznawane pracownikom co najmniej raz w roku to standard w wielu firmach. Aby dobrze przygotować się do tego procesu, organizacje analizują obowiązujące wynagrodzenia i porównują ze średnią rynkową. Wynikiem tego działania często może być uświadomienie niesprawiedliwości zarobków – okazuje się bowiem, że w naszej firmie zatrudnieni są ludzie niedopłacani oraz nadpłacani względem rynku.

W październiku wydaliśmy kolejną edycję naszych Raportów Płacowych. W badaniu wzięło udział 761 firm, a swoje wyniki oparliśmy na 271 tysięcy próbek. Poza Raportem Ogólnopolskim przygotowaliśmy również Raporty Regionalne, dzięki którym nasi klienci otrzymują informacje, które w najbardziej dokładny sposób odpowiadają na ich potrzeby.

Jedna z naszych analiz dotyczyła Grodziska Mazowieckiego. Dla tego też regionu i jego okolic przygotowaliśmy osobny Raport Płacowy. Zebraliśmy w nim dane z 49 firm (wśród nich: Danfoss Poland, Doehler Polska, Electrolux Poland, Frito Lay Poland, Katcon Polska, Pepsi-Cola General Bottlers Poland Mars Polska, Toyota Material Handling). Kolejny raz odwiedziliśmy ten region i mieliśmy ogromną przyjemność aby zobaczyć się z lokalną społecznością osób związanych z HRem.

Wysoki poziom wynagrodzeń to niewątpliwie powód do zadowolenia – jest to znak, że firmy mają środki, by płacić więcej, gospodarka się rozwija, a pracownicy lepiej zarabiają. Czy więc tak pozytywna sytuacja może nieść za sobą problemy? Okazuje się, że jak najbardziej. Widzimy to na przykładzie Wielkopolski, gdzie z różnych powodów płace są wyższe niż średnia ogólnopolska. Dla HR-owców jest to z jednej strony powód do zadowolenia, jednak z drugiej ta sytuacja rodzi problemy, z którymi działy personalne muszą sobie poradzić.

W początkowej fazie funkcjonowania działów HR wykonywały one typowe zadania kadrowo – płacowe. Tak jak zmieniał się świat biznesu, zmieniał się też dział zasobów ludzkich. Kolejnym krokiem w ewolucji były działania z typowo miękkich obszarów. Oczywiście dalej trzeba było zajmować się twardym HRem, jednak do tego doszły obowiązki związane z rekrutacją, szkoleniami, analizą HR i wieloma innymi kwestiami. Cechą charakterystyczną tej fazy było reagowanie na potrzeby. Świat się jednak nie zatrzymał – obecnie następuje kolejna zmiana w pojmowaniu roli HR-u w organizacji.